Highway one - Reisverslag uit Atascadero, Verenigde Staten van Emelie - WaarBenJij.nu Highway one - Reisverslag uit Atascadero, Verenigde Staten van Emelie - WaarBenJij.nu

Highway one

Blijf op de hoogte en volg Emelie

20 Juni 2015 | Verenigde Staten, Atascadero

Wat hebben we vandaag een bijzondere en gevarieerde dag gehad!
Vanochtend op ons gemakje opgestaan, een tijdje geskyped met Luc . Ontbijtje op ons dakterras met onze zeemeeuwvriend, de Schotse buren gedag gezegd en daarna nog even langs de grocery om wat eten voor de lunch in te slaan. En toen het dak eraf en richting zuid via highway one.
Carmel was leuk en gezellig maar ook wel een beetje SimCity. Althans naar onze beleving!! Alles op toerisme gericht, te mooi, te netjes en teveel fantasie!! Clint Eastwood kan dan wel burgemeester zijn geweest hier maar wij voelen ons neer thuis in authentieke plaatsjes met een rouw randje..... Onze trip van vandaag langs een vd beroemdste wegen van Amerika heeft ons in allerlei opzichten doen verbazen, verrassen en verwonderen. De temperatuur varieerde binnen 5 min van 13 graden naar 26 graden. Het was koud en mistig toen we net onderweg waren. Ik zei tegen Marcel dat het niet erg was als er 10 graden bij zou komen, en mijn wens werd direct verhoord!! Binnen 5 minuten nog wel!! De temperatuur bleef zo de hele dag schommelen tussen 13 en 30 graden. Niet te geloven!! Dichtbij de kust was het koud en ijzig, een beetje van de kust vandaan werd het warm. Er komt van de oceaan telkens een dikke mistvlaag het land binnen gedreven. Bij ons klaart het aan zee juist op maar hier heb je een stroming die juist omgekeerd werkt. Dit zorgde voor een bizarre afwisseling niet alleen in temperatuur maar ook in landschap. We zagen plaatjes die zo uit een reisgids konden komen. Vooral de waterval bij het Pfeiffer Burns state park. Blauwe lucht, prachtige rotspartijen met natuurlijke bogen, turqoise zee. Even later reed je de mist weer in en leek het alsof je ergens in Ierland of Schotland was. Verder naar het zuiden werd de kustlijn meer "wildernis". Bij elk viewpoint kon je wel uren blijven kijken naar vogels en eekhoorntjes. Zoveel vogelsoorten die op zee op allerlei rotsformaties zaten of over je hoofd heenvlogen. Pelikanen, aalscholvers, eagles, gieren, zeemeeuwen, reigersoorten. We hebben veel foto's gemaakt. Lekker gepicknickt in een mooi park waar heel veel voorzieningen waren om te barbecuen en voor dagrecreatie. Dat doen die Amerikanen wel goed vinden wij. De parken zijn mooi en goed voorzien van toiletten tafels en banken en barbequeplekken. En het is overal schoon. Mensen laten geen zooi achter hier. Veel campeerplekken overal en als er een melding staat dat de camping vol is dan zie je nog steeds heel veel ruimte tussen de tenten en Campers. Het staat nooit hutje mutje. Alles is ruim opgezet. Ook parkeerplaatsen. Je komt niet eens op het idee om je auto ergens te parkeren wat niet als parkeerplaats is aangeduid.
De tweede helft van de middag werd het hoogtepunt van vandaag. Eerst stopten we op een viewpoint waar veel eekhoorntjes en vogels zaten die niet bepaald schuw waren. Ik ging op de grond zitten om de eekhoorntjes te kunnen spotten met m'n camera. Die gekke beestjes waren zo nieuwsgierig dat er eentje zelfs met z'n pootjes op de lens van m'n camera klom! Je snapt wel dat dit hilarische foto's zijn geworden haha!! Ik ga ze uploaden als het gaat lukken!!
We reden verder en de kustlijn leek soms op de Noordzee, soms sardinie, soms Ierland kortom zeer gevarieerd. Bij een volgende viewpoint net na een mistig koud stukje kwamen we tot onze grote verrassing heel erg dicht bij een gigantische kudde luie zonnebadende zeeleeuwen uit. We konden ze bijna aanraken! Niks geen park met entree en afgebakende paden. Hier kon je ze echt van dichtbij zien. Het hele strand lag vol. Wat een prachtig cadeautje om hier zo bij uit te komen. En wat een ongelofelijke luie en grappige beesten. Sommigen lagen op de rug en andere lagen op hun buik. Ze lagen heel gezellig dicht tegen elkaar aan. Met hun vinnen gooiden ze het strandzand over zich heen. Sommigen hadden jeuk en krabde met hun vin. We moesten meteen aan onze hondjes denken. Vooral Lima kan ook zo relaxed op haar rug liggen. We hebben ook filmpjes gemaakt. Hopelijk lukt het om een filmpje te uploaden. Wat fantastisch was dit weer. Deze wilde kustlijn nodigt je uit om urenlang naar te blijven kijken. Je ziet zo ontzettend veel gebeuren in de natuur. En dit mogen wij van zo dichtbij aanschouwen. Ongelofelijk! Gisteren ook, een hele groep broedende aalscholvers waar je gewoon langs loopt. Wij vonden het allemaal erg indrukwekkend. Aan het einde van de middag kwamen we aan in san Luis obispo. Een plaatsje waarvan Oprah Winfrey zegt dat het the most happy plAce in Amerika is. We waren er te kort om dat te kunnen bevestigen maar het was zeker een leuk, gezellig en in onze ogen iets meer realistisch plaatsje. We hebben heerlijk gegeten bij Mothers taverna. Muziek van Johnny cash en Creedence, een lekker wijntje, wat willen we nog meer?? Onze dag kan niet meer stuk. En dat was maar goed ook want het hotel wat we nu hebben.......... Daar zullen we maar geen verslag van doen. Morgen vroeg uit de veren voor het sequoia national park!! Doei

• 21 Juni 2015 - 11:04

Ineke Van Den Berg:

ik kan jullie nauwelijks bijhouden met al die indrukken

• 22 Juni 2015 - 14:21

Geert Tineke:

Wat Ineke schrijft geldt ook voor ons, ongelooflijk.
    Toch even gaan sparen om ook zo'n reis te maken.